top of page

פוסט נצנצים, אוכל, שווקים ושאר מקומות מעניינים

חלק שני.

כריסמס בבודפשט, שווקי חג מולד בבודפשט

בחלקו השני של המסלול תוכלו להצטרף אלי לסיור ברובע היהודי, באי מרגיט ובגבעת בודה, שם ירדנו למרתפים ומערות ועלינו לתצפיות מרהיבות.

ביום ראשון חלק מהמקומות בעיר סגורים ולכן מומלץ לתזמן להיום ביקור בשווקים של הרובע היהודי ובמתחם בית הכנסת הגדול שברחוב דוהני. מבט קצר בתור הארוך והמתפתל בכניסה לבית הכנסת שכנע אותנו פה אחד לחזור לכאן בשעות הצהריים

בית הכנסת הגדול בודפשט

יצאנו לכיוון רחוב קזינסקי שבו נמצא מתחם מיוחד בשם חצרות סימפלה Szumpla Kert שבו מתקיים בימי ראשון שוק איכרים.

חצרות סימפלה בודפשט

מבנה ישן ומוזנח בן שתי קומות וחצר פנימית, הפך לפאב היפסטרי צבעוני ומשוגע לגמרי, במקום להרוס את המבנה החצי מתפורר או להשקיע כספים רבים בשיקומו, הפכו אותו בעלי המקום למתחם וינטג' שמכיל אוסף אקלקטי של חפצים שמסודרים בנונסנס מוחלט ויוצרים אווירה צעירה מיוחדת

המלצות לטיול בבודפשט

הקומה השנייה

חצרות סימפלה בודפשט

חצרות סימפלה

בימי ראשון מתקיים בקומה הראשונה שוק איכרים חביב למדי

חצרות סימפלה שוק איכרים

מכאן המשכנו לטיול בסמטאות הרובע היהודי דרך בית הכנסת האורתודוקסי שנחנך בשנת 1913. מאוד קשה לצלם תמונה טובה שלו כי הוא נמצא ברחוב צר

בית הכנסת האורתודוקסי בודפשט

בכל זאת ניסיתי

בית בכנסת האורתודוקסי בודפשט

הונגריה טובה מייבשת שקיות ניילון על החבל ?! ???

הרובע היהודי

אני מאוד אוהבת ציורי רחוב וגרפיטי וכאן ברובע היהודי יש מהם בשפע

גרפיטי, ציורי רחוב ברובע היהודי בודפשט

ציור מקסים שנראה כל כך אמיתי, כאילו ממשיך את הקו של הבניין עצמו

וכאן בכמה חלקים מקרוב - נהדר!

שוק הפשפשים Klauzal Market Hall פעיל בימי ראשון, אליו מגיעים סוחרים ואספנים עם פריטים מיוחדים שמוצגים לצד פירות ושאר ירקות

שוק פשפשים בודפשט

צעדנו לכיוון קפה ניו יורק המפואר והמפורסם, מסתבר שלא רק אנחנו חשקנו בקפה. התור בכניסה הזכיר לנו את התור בבית הכנסת שממנו ברחנו בבוקר, צילמתי את התקרה וסימנתי V על המקום.

קפה ניו יורק בודפשט

מינימליזם הונגרי כבר אמרנו?

בשעות הצהריים מגיעים אל בית הכנסת היהודי, שם התור כבר התקצר לחמישה אנשים ואנחנו מרוצים מההחלטה נכנסים לסיור בעברית.

בית כנסת דוהני בודפשט

מסתבר שלא רק לנוצרי אלא גם ליהודי הונגריה נשארו כמה פחי צבע זהב מיותרים

בית הכנסת היהודי בודפשט

זהו בית הכנסת הגדול ביותר באירופה והשני בגודלו בעולם, הוא פעיל כבר למעלה ממאה וחמישים שנה ושימש את הזרם הנאולוגי ליברלי של יהודי בודפשט שהיו מושפעים מתקופת ההשכלה.

בחצר בית הכנסת נמצאים קברי אחים, שם נקברו כאלפיים מיהודי הגטו שמתו בתקופה השואה ממחלות או מרעב ולא היה מקום אחר לקבור אותם

בית הכנסת הגדול בודפשט

בחצר האחורית של בית הכנסת נמצאת אנדרטת עץ החיים בצורת ערבה בוכייה שעל כל אחד מאלפי עליה הקטנים חרוטים שמות של יהודים מבודפשט שנספו בשואה.

אנדרטת עץ החיים, הערבה הבוכייה בודפשט

אנדרטת הערבה הבוכייה בודפשט

בחצר נמצאת גם רחבת זיכרון לראול ולנברג ועמודים שעליהם כתובים שמות חסידי אומות העולם שסייעו בהצלת יהודי הונגריה

בית הכנסת הגדול בודפשט

בתוך מבנה בית הכנסת נמצא גם המוזיאון היהודי שמכיל אוספי יודאיקה וחפצים רבים שנתרמו למקום ע"י יהודי הונגריה. הכניסה למוזיאון כלולה במחיר הכרטיס לבית הכנסת, אך ראיתי אנשים רבים שוויתרו עליו וחבל, לטעמי הביקור במוזיאון מאוד מעניין.

למחרת בבוקר מתעוררים ליום שמשי במיוחד – מושלם לצילומי נוף מגבעת בודה!

גשר השלשלאות בודפשט

יצאנו לצעידה לאורך הדנובה לכיוון גשר השלשלאות עליו נעבור מפשט אל בודה

גשר השלשלאות הוא הגשר הקבוע הראשון שנבנה בעיר מעל הדנובה, בנייתו הסתיימה בשנת 1849

את הטיול בבודה התחלנו מכנסיית מתיאש ובאסטיון הדייגים

כנסיית מתיאש

כנסיית מתיאש Matyas Templom נבנתה במאות ה-13-15 מאז נחרבה ושוקמה מספר פעמים. במאה ה-14 התמוטט לה המגדל, במאה ה-16 היא נשרפה וכשהטורקים כבשו את בודה בשנת 1541 הם הפכו אותה למסגד והרסו הרבה מחלקיה המקוריים שנבנו בסגנון הגותי, בנייתה מחדש הושפעה מסגנון הבארוק. במלה"ע השנייה היא שוב הופגזה ונהרסה ורק בשנת 1970 הסתיים השיפוץ האחרון.

נאחל לה עתיד קצת יותר רגוע

חובה להיכנס פנימה - הכנסייה היא אחת המרשימות ביותר שראיתי, חלונות ויטראג', ציורי קירות, אדריכלות מרשימה וגודל עצום!

כנסיית מתיאש בודה

נגיעות זהב פה ושם..

גם כאן הווידוי סימולטאני, כנראה שהכמרים שם לא שמעו על הפרעות קשב וריכוז.

לא נעים..

כנסיית מתיאש בודה

הלסבסטיה – באסטיון הדייגים – מערכת ביצורים שנבנתה לתצפית ויופי וכאנדרטה לגילדת הדייגים שעבדו כאן בשוק הדגים ליד הכנסייה, והגנו על המצודה בימי הביניים.

האנדרטה נבנתה בשנת 1902, נהרסה במלחמה ושוקמה באמצע המאה ה-20.

באסטיון הדייגים בודה

ירידה במדרגות לקומת המרתף של המצודה מובילה למקום קטן שבו מוקרן סרט הדמייה בתלת מימד על ההיסטוריה של העיר מאז שנוסדה ועד ימינו. מאוד מעניין למי שאוהב להתעמק, עשוי היטב וניתן לבחור קריינות במגוון של שפות.

הנוף שנשקף מבאסטיון הדייגים לכיוון פשט הוא פשוט מקסים ובעיקר ביום עם ראות נהדרת

מצודת הדייגים בודה

בניין הפרלמנט בודפשט

ממשיכים לטיול ותצפית מגני ארמון המלוכה

ארמון המלוכה בודה

לא ינום ולא ישן וגם לא יזוז או יחייך

גבעת בודה שוכנת על אזור של סלע גירי. במהלך השנים נוצרו בו מערות טבעיות כתוצאה מכרסום המים בסלע. בתקופה הפרהיסטורית גרו כאן שבטים קדומים ובתקופות מאוחרות יותר הרחיבו אותם תושבי הגבעה ויצרו בהם מערות אחסון, כליאה ומקלט.

הלבירינת שאליו אנחנו נכנסים הוא רשת ארוכה ומסועפת של מנהרות

בתוך המנהרות צריך לנווט לפי החצים, בדרך עוברים ליד מייצגי אופרה עם בובות שעווה ומוזיקה, תא המעצר של דרקולה שלפי הסיפור היה כלוא כאן ובסוף גם מגיעים לאזור ערפילי שאמור לדמות את התחושה שהייתה במערות לפני ימי החשמל והחימום

הלבירינת בודה

הלבירינת בודפשט

הלבירינת בגבעת בודה

בגבעת בודה נמצאת קונדיטוריה מפורסמת בשם רוזוורום Ruszwurm שקיימת כבר משנת 1827. לשמחתנו הגענו כשלא הזדנב ממנה התור הארוך שמפורסם כמעט כמוה.

קרמשניט + מחית ערמונים עם קצפת ואנחנו יוצאים לתור אחר מזרק אינסולין

קונדיטוריית רוזוורום בגבעת בודה

מוזיאון בית החולים שבסלע Hospital in the Rock הוא אחד המקומות העוצמתיים והמרשימים ביותר שהיה לי בביקור בבודפשט. הוא נמצא בחלק "האחורי" של הגבעה, מקום מקסים שכנראה לא היינו מגיעים אליו אם היינו מוותרים על בית החולים.

גבעת בודה

מהטרסה העליונה יש לרדת במדרגות או במעלית למפלס התחתון שם נמצאת הכניסה למוזיאון בית החולים שבסלע

בית החולים שבסלע בודפשט

בתוך המוזיאון לא ניתן לצלם ולכן לא אוכל להעלות תיעודים ורישומים בתמונות אך מדובר במקום שהשקיעו בו המון מחשבה.

במנהרות המסועפות שנחצבו פעל בית חולים צבאי בתקופת מלחמת העולם השנייה, בתקופת המרד ההונגרי בסובייטים בשנות החמישים, ובתקופת המלחמה הקרה שאז הוא גם שימש מקלט אטומי.

החדרים כולם עוצבו בהתאם לתפקידם המקורי, חדרי טיפולים, שינה, ניתוחים, מטבח, קשר ועוד.. כולם מלאים בציוד מקורי או משוחזר. בובות השעווה משוות למקום תחושה אמיתית וחזקה.

האג'נדה שהמוזיאון מוביל היא נגד מלחמות ולכן כל החלק האחרון של הסיור מוקדש להמחשה של האסון שעלול להתרחש אם יהיה שוב שימוש בפצצות אטומיות בימינו.

בהחלט מקום שמעורר מחשבות ודיונים ארוכים גם אחרי שיוצאים ממנו.

לקריאה נוספת וצפייה בתמונות אפשר להיכנס אל אתר האינטרנט של המוזיאון

סיימנו את היום במסעדה האיטלקית של ג'יימי אוליבר הסמוכה לקונדיטוריית רוזוורום

ג'יימי אוליבר בודפשט

קצת אובססיבי הבחור עם הטבעת השם שלו באסלה..

חוזרים לצלם את הנוף גם בלילה – מרהיב!

בניין הפרלמנט

ומלמטה...

בניין הפרלמנט בודפשט

ביום האחרון חילקנו את זמננו בין האי מרגיט לכיכר הגיבורים ומרחצאות סצ'ני

האי מרגיט Margitsziget - ריאה ירוקה בלב הדנובה, נקרא על שם הנסיכה מרגיט שבילתה את רוב ימיה במנזר שעל האי.

האי כל כך שקט ורדום בחורף, מעט מאוד ספורטאים או אנשים שיצאו לשחרר את הכלבים במדשאות.

ואנחנו.

האי מרגיט

ציורים על קיר הברכה שבאי

עוזבים את האי ויוצאים לכיוון כיכר הגיבורים.

פסלי הפרשים המרשימים שבמרכז הכיכר -

כיכר הגיבורים

זירת החלקה על הקרח וברקע טירת ויידהונידבר

טירת ויידהוניאד היא בכלל לא טירה אלא מבנה שהוקם לרגל חגיגות המילניום שנערכו בשנת 1896 ומורכב ממספר סגנונות בנייה הונגרים.

בכניסה לטירה שוק חג מולד שמשתלב ברקע באופן ציורי במיוחד

שוק חג מולד בודפשט

שוק חג המולד בודפשט

את היום סיימנו במרחצאות סצ'ני, מבנה מרשים מאוד, מים חמים ונעימים, בריכות פנימיות וחיצוניות – היה לי קר ומר – פעם הבאה רק בקיץ!

בוקר אחרון אבל אף פעם לא נגמרות ההפתעות...

היום גילינו שהארון בחדר האוכל במלון שלנו הוא בעצם דלת סתרים. מאחוריו יש חדר מזווה קטן ובגלל שהמקום כל כך עתיק לא יכולנו להימנע מלשאול את עצמנו אם פעם הוסתרו כאן אנשים בתקופות אפלות יותר...

ובשביל לא לסיים באווירה קודרת, תמונה של כלב הונגרי מתוק שלא ידעתי איפה לדחוף אותה :)

לחורף יש את הקצב שלו, אם היינו מגיעים לכאן בקיץ בטח היינו מספיקים גם לצאת לעיירות שמחוץ לבודפשט,

אבל היי, תמיד צריך להשאיר משהו לפעם הבאה!

קישורים למידע נוסף -

המלון שלנו במיקום מצוין, מחיר טוב וכולל א. בוקר

עוד על העיר, מזוית קצת אחרת, תוכלו לקרא בבלוג חמושה בעדשה - המלצות טיול בבודפשט של ניני אטלס.

טסים לחופשה באירופה ואין לכם זמן לשקוע בתכנונים? אני מזמינה אתכם ליצור איתי קשר, לתכנון מסלול טיול מקצועי ומפורט שיבנה בדיוק עבורכם! ענבל - 054-7300484 או באמצעות שליחת טופס פרטים נוספים והזמנת מסלול