top of page
  • תמונת הסופר/תInbal Zak

טיולים בעקבות סרטים וספרים

עודכן: 25 בינו׳ 2022

המסע למחוזות הדמיון

טיולים בעקבות סרטים וספרים, בלוג טיולים כבר אורזת

"מלאות ראליסטית" – תחושת הדמיון לחיים, מאפיינת סרטים וספרים רבים שכותביהם בחרו למקם את העלילה הבדויה שלהם בארצות, ערים ונופים מוכרים.

המקום הופך את הסיפור לאמין יותר ומצד שני, הסיפור לעיתים מחייה את המקום, כאשר הצופים או הקוראים באים לאתר המוכר להם בעקבות העלילה.

בספריה שלי יש רשימה ארוכה של ספרים שנכתבו על מקומות כאלו, בחלקם כבר ביקרתי וחלקם במחלקת ההמתנה לטיול הבא...

כך בערבוביה בין "ביקרתי" ל"תכנית מגירה" נמצאים להם רעיונות לכל מי ששותף באהבה לשני העולמות – קריאה וטיולים.

שוויץ - היידי בת ההרים

הבית של היידי, היידי בת ההרים, מיינפלד שווייץ

הבית של היידי נמצא קצת מעל הכפר מיינפלד Maienfeld שבמזרח שוויץ. כאן באזור נהגה לנפוש הסופרת יוהנה ספירי במאה ה-19 כשכתבה על עלילותיהם של היידי, קלרה, פייר והסבא האהוב.

אפשר לבקר בבקתה וללמוד על החיים במאה ה-19 או לצאת לטייל בין כבשים ופרות בשבילים הרבים באזור שנקרא Heidiland

הבית של היידי, מיינפלד שוויץ
לא באמת אכלנו את התצוגה

האי קורפו

הסופר ג'ראלד דארל בילה עם משפחתו בילדותו חמש שנים באי קורפו שביוון, על עלילותיהם באי הוא כתב שלושה ספרים – "משפחתי וחיות אחרות", "חיות ציפורים וקרובים אחרים" ו"גן האלים"

באי שלטו במהלך ההיסטוריה האיטלקים, הצרפתים, האנגלים וכמובן היוונים. השפעותיהם על האי עדיין ניכרות אך מכל אלו בחר ג'ראלד דארל להתרכז בתיאוריו המשעשעים בבעלי החיים, הנופים והטבע הירוק וכינה את קורפו "גן עדן עלי אדמות"

האי קורפו, משפחתי וחיות אחרות, גן האלים, ג'ראלד דארל

כרתים – האי של סופיה

האי ספינלונגה ליד החוף הצפון מזרחי בכרתים, נקרא גם "אי המצורעים" ובו מתרחשת עלילת הספר "האי של סופיה" שנכתב ע"י ויקטוריה היסלופ. מאז פרסומו של הספר הפך המקום ליעד מבוקש לתיירים, לאחר שבמשך שנים רבות נרתעו מלהגיע אליו משום שכמו בספר גם במציאות עד שנת 1957 עדיין התגוררו בו חולי הצרעת

האי של סופיה, כרתים, האי ספינלונגה

רומניה

עלילות דרקולה וטירתו בטרנסילבניה. לטירת בראן, המשווקת כטירת האימה של הערפד הידוע, אין קשר ממשי לסיפור, מעבר למיקומה בחבל הארץ המדובר. כאן פעל הרוזן "ולאד המשפד" שעליו מבוססת דמותו של דרקולה בסיפורו של הסופר בראם סטוקר.

טירת בראן, הטירה של דרקולה, רומניה

ברצלונה - קתדרלה ומסתורין

שני ספרים שקראתי השפיעו על תכנון הטיול שלי בברצלונה "הקתדרלה ליד הים" של איילדפונסו פלקונס ו"צלה של הרוח" של קרלוס רואיס סאפון (וספרי ההמשך – "משחקו של המלאך" ו"אסיר שמיים")

הקתדרלה ליד הים – הוא סיפור שממחיש את החיים בתקופה הפאודלית בקטלוניה ומספר על בניית כנסיית "סנטה מריה דל מאר" שברובע הגותי

הקתדרלה ליד הים, כנסיית סנטה מריה דל מאר ברצלונה

חלון הרוזטה המוזכר בספר

סנטה מריה דל מאר ברצלונה

צלה של הרוח נכתב על תקופת אמצע המאה ה-20, עלילתו הסבוכה מתרחשת ברחבי העיר וסביב הרובע הגותי, כיכר ריאל מצודת מונטז'ואיק ומקומות נוספים

אפשר להצטרף לסיורים מודרכים בעקבות הספר – The Shadow of the Wind Literary Tour

אנגליה

דומה כי באנגליה המבחר לטיולים בעקבות ספרים וסרטים הוא הגדול מכולם. החל בביקור בטירות ימי הביניים בעקבות סיפורי המלך ארתור, כאן אפשר להצטרף למסלול שנקרא "הנתיב הארתוריאני" The Arthurian Trail שמדלג בין המקומות שמסמנים ציוני דרך בחייו כמו טירת טינטג'ל Tintagel שבה כנראה נולד, או מנזר גלסטונברי Glastonbury שבו הוא אולי נקבר ומקומות נוספים שמצוירים במפה שבאתר האינטרנט הנהדר הזה שמצאתי

המלך ארתור, טינטג'ל אנגליה
פסל המלך ארתור ליד טינטג'ל שבדרום מערב אנגליה

רובין הוד - יער שרווד הוא בין המקומות המזוהים ביותר עם רובין הוד, הוא נמצא כ- 30 ק"מ צפונית לנוטינגהם וקרוב לערים נוספות שנקשרו בשמו כמו לינקולן, יורק וכמובן נוטינגהם עצמה.

ביער פרוסים מספר מרכזי מבקרים שמפנים למסלולים יפים אך אם הסיבה להגעה לכאן היא האהבה לרובין הוד ובמיוחד עם ילדים, כדאי לתזמן את הביקור לתחילת חודש אוגוסט, אז מתקיים ביער בכל שנה למשך שבוע פסטיבל שלם המוקדש לרובין הוד.


"שלושה בסירה אחת" - מסלול על נהר התמזה בעקבות השלישיה ההזויה של ג'רום ק. ג'רום, ספר זה תורגם מחדש ע"י הסופר המאייר והסטיריקן דני קרמן שאף הוסיף לספר עצמו 12 מסלולים מקינגסטון ועד אוקספורד

"שרלוק הולמס" – אוהבי הבלש נוהרים לרחוב בייקר 221 ב' בלונדון, כתובת שאפילו לא הייתה קיימת כשקונן דוייל כתב את הספר, שם הוקם לטובת המאמינים מוזיאון על שמו של הבלש בבית ויקטוריאני מלא אווירה בו ניתן לראות הדמייה של חפציו, רמזים וכלי רצח מהתיקים המפורסמים שלו.

הסופרת ג'יין אוסטן כתבה בסוף המאה ה-18 ותחילת המאה ה-19 את "גאווה ודעות קדומות" וחמישה ספרים נוספים, מודה שלא קראתי את הספרים אבל צפיתי באדיקות בסרטים ובסדרות שצולמו בהשראתם. טיול במחוזות אנגליה הכפרית לא מצריך דמיון רב בשביל להתחבר לתקופה, הרבה כפרים ואחוזות נשארו בדיוק כפי שתיארה אותם

באתר התיירות של מחוז המפשייר אפשר למצוא מידע על מקומות שמסמנים נקודות בחייה של ג'יין אוסטן

וכאן באתר מוזיאון הבית של ג'יין אוסטן שנמצא בכפר צ'וטון יש מידע נוסף.

טיול בעקבות ג'יין אוסטן, אנגליה הכפרית

בשנים האחרונות מסע הקסם של "הארי פוטר" וחבורתו הצמיחו תעשייה שלמה של תיירות ברחבי הממלכה, ויש לכך סיבות טובות חוץ מהערצת הקוסם המפורסם מכולם.

טיולים בעקבות הספרים שכתבה ג'יי קיי רולינג והסרטים שצולמו, עוברים בנקודות עניין רבות ומגוונות שיכולות בקלות למלא סיור של שבוע שלם שמתחיל בלונדון ממשיך באוקספורד ומסתיים במערב ההיילנדס של סקוטלנד הצפונית.

האתר המפורסם ביותר בלונדון הוא כמובן רציף תשע ושלושה רבעים שבתחנת קינגס קרוס, מכאן יצאה הרכבת לבית הספר הוגוורטס, עיריית לונדון הנציחה את הרציף ע"י שלט במקום ופסל של חצי עגלה תקועה בקיר בדרכה אל עולם הקוסמים. בתחנה יש גם חנות "הארי פוטר" שמעוצבת לפי התיאור של חנות השרביטים אוליבנדרס.

גם ביתן הנחשים בגן החיות של העיר החל במפתיע למשוך קהל לאחר שצולמה שם הסצנה שבה הארי מגלה את כוחותיו לדיבור נחשי..

בקולג' כרייסט צ'רץ' (Christ Church College) שבאוקספורד, השווה ביקור גם ללא הקשר עם העלילה, צולמו חלקים מהסרטים הראשונים כמו הארוחה הגדולה באולם העצום עם הדיוקנאות על קירות, בקתדרלת גלוסטר (Gloucester Cathedral) שנחשבת לאחת היפות בבריטניה, צולמו חלקים מבית הספר לקוסמים, בצפון הרחוק של סקוטלנד בנוף מרהיב של מערב ההיילנדס עובר קו הרכבת Glenfinnan Viaduct שבו צולמה "ההוגוורטס אקספרס".

ואם כל זה לא מספיק, בשנת 2012 פתחו האחים וורנר את האולפנים, שבהם צולמו רבות מהסצנות של הסרטים במשך עשר שנים, לביקור הקהל.

טיול בעקבות הארי פוטר, רציף תשע ושלושה רבעים, לונדון

ג'יי קיי רולינג, טיול בעקבות סרטים וספרים, הארי פוטר

בסקוטלנד הייתי לפני הרבה שנים ועכשיו הגיע הזמן לחזור אליה בעקבות הסדרה "זרה" (outlander)

מסתבר שאני לא היחידה שהתאהבה, חיפוש קצר באינטרנט מאפשר להתחקות אחר המקומות שבהם צולמה הסדרה או מקומות היסטוריים אמיתיים שבהם התרחשו האירועים במאה ה-18.

באתר התיירות של סקוטלנד יש חלק שלם שמוקדש לאתרי הסדרה כולל הסברים ומפות שיובילו אתכם למסע קסום בזמן בלי ללכת לאיבוד דרך מעגל מכושף. הטיול הזה, שיחזיר אותי לסקוטלנד, נמצא אצלי גבוה מאוד במגירת טיולי ה"בקרוב..."

זרה, טיולים בעקבות סרטים, סקוטלנד

משחקי הכס

הסדרה עטורת השבחים של רשת HBO מבוססת בחלקה על סדרת הספרים "שיר של אש וקרח" שכתב הסופר ג'ורג' ר.ר. מרטין.

שבע הממלכות שעליהן נלחמות משפחות האצולה צולמו באתרים שונים ברחבי קרואטיה, צפון אירלנד, מלטה, איסלנד, ספרד ועוד. אתרי הצילום הפכו למוקד עלייה לרגל בקרב מעריצי הסדרה ואם מחפשים באינטרנט Game Of Thrones Tours מתקבלות תוצאות רבות ומגוונות (הרבה מהן באירלנד, אבל לא רק)

בטיול האחרון שלנו בחבל הבסקים שבספרד יצאנו לחפש את דאינריס וג'ון סנואו בדרגונסטון, או יותר מדויק – טיפסנו (אני, בשארית כוחותיי..) אל מנזר סן חואן דה גאסטלוגאצ'ה שם צולמו סצנות מהעונה השביעית של הסדרה.

עוד על הביקור (ואיך שרדתי ) תוכלו לקרוא בסוף החלק השלישי של הפוסט המתגלגל על הטיול שלנו בספרד

טיול בעקבות משחקי הכס, דרגונסטון ספרד

טיול בעקבות משחקי הכס, דרגונסטון ספרד

ניו זילנד

הארץ התיכונה - ארצם של ההוביטים ואנשי שר הטבעות . ברחבי ניו זילנד התפתחה התיירות גם למקומות שלא היו מבוקשים בעבר, וזאת בעקבות טרילוגיית הסרטים שביים הבמאי פיטר ג'קסון ע"פ הספרים של טולקין, הסרטים צולמו בלמעלה ממאה אתרים ברחבי האיים

באתר התיירות של ניו זילנד יש אזור שלם המוקדש לטיולים בעקבות אתרי הצילום, מפות והסברים.

טיול בעקבות שר הטבעות, ניו זילנד

הוביטון - Hobbiton היא עיר ההוביטים, נמצאת באי הצפוני, באזור כפרי שנקרא מטמטה Matamata

הוביטון, טיול בעקבות שר הטבעות ניו זילנד

טיול בעקבות שר הטבעות, ניו זילנד

טיול בעקבות שר הטבעות, ניו זילנד

ונציה

כשהילדים היו קצת יותר צעירים הם קראו את הספר המעולה "מלך הגנבים" שכתבה קורנליה פונקה. הספר מלא מתח והרפתקאות שמתרחשות כולן בעיר ונציה, כשביקרנו בעיר הם רצו לראות כמה מהמקומות המוזכרים בספר – גשר ריאלטו, כיכרות, ארמונות וכמובן את האריה המכונף

טיול בעקבות ספרים, מלך הגנבים, ונציה

ונציה, גשר ריאלטו, בלוג טיולים

ונציה, בלוג טיולים כבר אורזת

ואם כבר אנחנו בסביבה, לא ניכנס לראות את המרפסת המפורסמת של רומיאו ויוליה בעיר ורונה?

מרפסת האבן נמצאת בחצר פנימית שאליה מגיעים מרחוב קפלו 23 שברובע העתיק, היא קטנה ולא מרשימה במיוחד, אבל פרנסי העיר הצליחו למצות את סיפורו של שייקספיר עד תום ולמתג את ורונה כעיר האהבה עם שלל שוקולדים, לבבות ואירועים ששיאם הוא בוולנטיינס

ורונה, המרפסת של יוליה, רומיאו ויוליה

וינה

הספר "הארנבת עם עיני הענבר" של אדמונד דה ואל, מספר על שושלת משפחת אפרוסי היהודית החל מהמאה ה-19 ועד ימינו, בספר מתוארות ערים רבות באירופה (ובנוסף גם טוקיו שביפן) עם דגש מפורט על וינה, כשהסתובבתי בעיר בחנתי כל הזמן את בתי האחוזה, הארמונות של משפחות האצולה ברחובות הראשיים, אלו שמחוברים האחד לשני ובחזית שלהם שער גדול שדרכו עברו הכרכרות עם הסוסים אל האורוות שבחצר הפנימית

וינה, בלוג טיולים

הארנבת עם עיני הענבר, טיול בווינה בעקבות ספרים

הפילוסוף אוגוסטינוס כתב - "העולם הוא כמו ספר, ואלו שאינם מטיילים בו קוראים רק עמוד אחד".

את הציטוט הזה קראתי באתרי תיירות רבים, ולמרות שהוא מדבר על טיולים באופן כללי, נראה לי שלכאן הוא מתאים במיוחד !

ובשביל לא להישאר בעמוד הראשון התחלתי לתכנן את החופשה הבאה



אם גם אתם שותפים לאהבה הזאת של טיולים בעולם בעקבות ספרים וסרטים ועדיין לא נרשמתם, תוכלו להצטרף לרשימת התפוצה ולעקוב אחרי הבלוג, בהמשך אכתוב על טיולים מפורטים שמשלבים את המקומות האמיתיים עם מחוזות הדמיון



עוד רעיונות נהדרים לספרים שיגרמו לכם לרצות לטייל בעולם תוכלו למצוא בבלוג של עדי




666 צפיות2 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page